Seuran esittely

Linkkejä

Historiikki

Kankaanpäässä on urheiluammuntaa harrastettu ja paljon ennen kuin seura on perustettu. Seuramme perustettiin vuonna 1958 ja kehityksen suunta näyttää hyvältä.

Kaikki sai alkunsa Niinisalon varuskunnasta. Varuskunnasta löytyi kantahenkilökuntaa ja varusmiehiä, jotka harrastivat ammuntaa, kuitenkin ampumarata puuttui. Aktiivisuutta ja intoa löytyi ja lopulta Majuri Tauno Kärjen aloitteesta ampumaratakin saatiin aikaiseksi.

Kankaanpääläiset ampujat olivat Satakunnan Ampujien alaosasto aina vuoteen 1958, jolloin paikalliset ampujat päättivät perustaa oman ampumaseuran siis Kankaanpään Ampujat ry:n. Ja puuhamiehien päänä toiminut Tauno Kärki nimettiin myös seuran puheenjohtajaksi. Toiminta oli ripeää uudessa seurassa, mutta ampujat olivat pääosin varuskunnasta, muutamaa siviiliä lukuun ottamatta.

1960-luku toimintaa rahoitettiin iltamia järjestämällä. Ennen oli harrastettu pistooli- ja ilmakivääriammuntaa, mutta lisäksi saatiin myös hirvirata. Seuraottelut aloitettiin 1965. Ampujien määrä lisääntyi koko ajan ja vuonna 1967 seuralle hankittiin ensimmäinen oma ase, pienoiskivääri, jota lähinnä nuoret käyttivät. Vuonna 1968 seura täytti 10 vuotta ja taivalta päätettiin juhlistaa hankkimalla seuralle oma merkki, joka muuten on käytössä edelleen. Lisäksi hankittiin oma edustusasu.

1970-luku Urheilutalon suojiin rakennettiin ilma-aserata, jossa ammuttiin ilmakivääriä, ilmapistoolia ja pienoishirveä. Asehankintoja tehtiin hankkimalla neljä ilma-asetta. 20 vuotta täyttävää seuraa juhlittiin Varuskuntakerholla Niinisalossa. Sekä Pentti Vanhanen suunnitteli seuralle oman viirin.

1980-luku alkoi ynseissä merkeissä, kun ilma-aserata Urheilutalon suojista joutui väistymään jääkiekkoilijoiden pukuhuoneiden tieltä. Ei muu auttanut kuin metsästää uusi paikka harrastajille. Lukion salia saimme käyttää kaksi kertaa viikossa, mutta se vaati siirrettävät taululaitteet. Velan ottamisella siitä selvittiin ja urheiluammunta pääsi jatkumaan. Hieman myöhemmin meni pistooli- ja pienoiskiväärirata käyttökieltoon, koska rata rakennettiin kokonaan uusiksi Suomi-Neuvostoliitto sotilasmaaottelua varten. Radat valmistuivat syksyllä 1982 ja seuraavana vuonna järjestimme Satakunnan piirin mestaruuskilpailut varuskunnan avustuksella. 1984 Jari Renvall avasi seuramme SM-mitalitilin. 1987 Kankaanpään Ampujat järjestivät ensimmäiset SM-kisat ja ne olivat 300 metrin kiväärissä Niinisalossa. Sitten oli taas huonojen aikojen aika, kun Saimme Lukion salista ”potkut” ja edessä oli uuden harrastuspaikan etsiminen. Moninaisten harjoituspaikkojen jälkeen anoimme nykyistä ilma-aserataa ja saimme sen. Siitä lähtien on ollut mahdollisuus harjoitella lähes joka ilta ja rataa voisi nykyään kutsua jopa viihtyisäksi.

1990-luku toi tullessaan myös nuorisomenestyksen upean ilma-aseradan myötä. Vuosien varrella seurallemme on siunaantunut lukuisia SM-mitaleja ja Suomen Ennätyksiä.

2000-luvulla myös nuorisotoiminta kaikilla tasoilla on kehittynyt. Sen huomaa etenkin hyvästä yhteishengestä ja nuorten aktiivisuudesta seuraa kohtaan. Seuramme on myös joka vuosi vetänyt ampumakoulua, joka antaa lapsilla ja nuorille perusvalmiudet urheiluammunnan harrastamiselle. Puulaakiammunnoilla on pyritty antamaan mahdollisuus kaikille kankaanpääläisille kokeilla ammuntaa, ainakin kerran vuodessa ja huumorin pilke silmä kulmassa. Eikä Akkain Ampumakoulustakaan ole hauskan pitoa puuttunut, ja kotona odottavat tiskivuoret ovat varmasti unohtuneet. Kankaanpäässä on järjestetty maaotteluita, perinteisiä Kevät kisoja ja Tauno Kärjen muistokisoja kautta aikain. Suurimpiin kisoihin kuuluvat tukiampujille järjestetty ”Kultahippufinaali” ja SM -karsintakilpailut.

Kankaanpään Ampujat ovat tunnettuja hyvänä nuorisotyön tekijöinä, ahkerina talkootyöläisinä ja uuden aikaisina urheiluammunnan kehittäjinä. Myös muut tahot ovat tämän huomanneet, sillä olemme yksi vuoden 2001 Sinetti Seuroista, ja lisäksi olemme saaneet vuonna 2005 apurahan Nuorelta Suomelta, jolla tuetaan nuorten ampujien harrastetoimintaa.